‘Neehee juf, zo heet ik niehiet! Ik heet Sinneklas. Ik geef cadeautjes!’
Een groep van zeven peuters en kleuters heeft Lotte, leerkracht bij Het Duet, vanmiddag. Van maar liefst zes verschillende nationaliteiten! De één is hier nog maar drie maanden, de ander is hier geboren, maar ze kunnen allemaal extra aandacht voor taalontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken.
De groep, die recent gestart is in Integraal Kindcentrum Het Duet, is bijzonder. Voor zulke kleine nieuwkomers en tweetaligen zijn er weinig opties. ‘Taalklassen kun je als nieuwkomer pas volgen vanaf 6 jaar. Hier kunnen peuters en kleuters met een VE-indicatie terecht, die vervolgens naar groep 1 zullen gaan in het Duet. Opvang en school overleggen veel met elkaar over de kinderen. Ook mogen de oudsten alvast ‘oefenen’ met wennen aan groep 1, op de enige dag in de week dat de peuter- en kleutergroep gesloten is’, licht Lotte de doorgaande lijn en de voordelen binnen het IKC toe.
De peuters en kleuters komen vier dagen per week naar de groep, die een samenwerking is tussen kinderopvangorganisatie Solidoe en IKC Het Duet. De jongste kinderen van 3 tot 4 jaar gaan om 12.15 naar huis, de oudsten van 4 tot 4,5 jaar blijven dan nog twee uur.
Waar de leerkracht zich in de middag met de oudste kinderen richt op het maken van een ‘werkje’(altijd ter stimulatie van de ontwikkeling), mogen de kinderen in de ochtend wat meer spelen bij pedagogisch medewerker Madelon. ‘We maken mee dat kinderen nog geen woord Nederlands of Engels spreken. Dan moet je echt met handen en voeten communiceren. We hebben verschillende trainingen gevolgd om op deze groep te kunnen werken; onder andere over het herkennen van trauma’s, maar ook over hoe je taal eigenlijk aanbiedt aan kinderen die aanmerking komen voor deze groep.’
Dat dat net anders is doorgaans, wordt duidelijk als het Afghaanse meisje dat pas drie maanden in Nederland is, denkt dat ze haar tas moet opbergen in de box die boven op de bouwhoek staat. Terwijl Madelon haar duidelijk wil maken dat ze mag gaan ‘spélen’. Madelon articuleert nog een keer duidelijk, maakt herhalende handbewegingen en legt een aantal blokken klaar. Ze herhaalt het woord ‘spelen’ vaak. En ja hoor, het meisje gaat met de blokken aan de slag.
De kinderen kwebbelen in alle talen gezellig door elkaar, twee verstaan elkaar onderling in het Engels, twee anderen in het Arabisch. Het naspelen van Sinterklaas en zijn Pieten op de boot is veeeel te leuk en dus wordt het woord ‘opruimen’, een tijdlang niet goed begrepen. ‘Zoals dat overal gaat’, lacht Lotte. Toch gaan de kinderen geïnteresseerd aan de grote tafel zitten om een ‘werkje’ te doen. Allemaal op hun eigen niveau. Ze luisteren aandachtig naar Lotte en er heerst weer rust. ‘Zo zie je dat structuur al een hele hoop kan doen.’