Blog: Waarom “goed zo” niet zo goed is

Het belang van concrete feedback op de motivatie en het zelfvertrouwen van kinderen.

Hoe vaak zeggen we niet tegen kinderen op een dag; Goed gedaan hoor, goed zo?

We motiveren kinderen en het geven het gevoel dat ze worden gezien. Wat we tegen de kinderen zeggen en welke complimenten we geven, heeft hier invloed op.

Kinderen willen het graag goed doen. Kinderen zijn gevoelig voor de waardering van volwassenen. Wat wij tegen hen zeggen, heeft invloed op hun gevoel en gedrag. Wanneer ze een compliment krijgen beginnen ze te stralen van trots. Complimenten zijn een vorm van feedback. De feedback die volwassenen geven, kan het zelfvertrouwen, de motivatie en het gedrag van kinderen positief beïnvloeden, maar ook negatief.
Natuurlijk zijn complimenten altijd positief bedoeld, maar niet alle complimenten zijn even effectief.

 

Soorten complimenten
Op een dag gebeuren er een hoop dingen waarvoor je complimenten geeft. Complimenten gericht op het resultaat, op het proces, op de inzet en gedrag en op de persoon.

  • Complimenten gericht op het proces (hoe een kind iets heeft aangepakt), inzet en het gedrag werken het best.
    Dit soort complimenten hebben het grootste positieve effect op het leerproces, de motivatie en het zelfvertrouwen.
    Geef dus een compliment over de inspanning die het kind heeft verricht, het doorzettingsvermogen of vraag hoe je kind iets voor elkaar heeft gekregen en complimenteer dat.
    Bijvoorbeeld: ‘Dat heb je creatief opgelost!’ Of ‘Wat knap dat jij doorzet en het blijft proberen tot het lukt.’
  • Complimenten gericht op het resultaat kunnen onzekerheid zaaien.
    Bijvoorbeeld als een kind altijd hoort dat het zo goed kan rekenen, of zo goed kan voetballen en het gaat een keer mis, dan baalt een kind enorm.
    Je helpt kinderen zelfvertrouwen op te bouwen, als ze weten dat fouten maken niet erg is.

Dit past ook bij het pedagogisch beleid van Solidoe waarin we kinderen ondersteunen en stimuleren om zelf te ontdekken. Fouten maken hoort daar ook bij: daar leer je het meeste van. Van proberen ga je leren!

  • Complimenten op de persoon kunnen zelfs negatief werken blijkt uit onderzoek.
    Bijvoorbeeld: ‘Wat ben jij een slim kind!’ Wanneer kinderen in het onderzoek geprezen werden, omdat ze zo slim of intelligent waren, kozen ze daarna makkelijke taken. De kinderen wilden niet het risico lopen om te falen. Dan zouden ze misschien geen waardering krijgen. Of nog erger: dan zouden ze hun status als ‘slim kind’ kwijt raken.

 

Inzet en succes
Uit onderzoek blijkt dus dat kinderen het meest leren van feedback die concreet is en verbanden legt tussen de inzet en het succes.

Bijvoorbeeld: “Dit was een lastige puzzel hè? Maar je hebt goed gekeken (proces), de stukjes bij elkaar gezocht (proces) en doorgezet (inzet) en nu is de puzzel gelukt (succes)!”

Terug naar het compliment ‘goed zo’. Het compliment ‘goed zo’ kan gegeven worden wanneer het kind het juiste gedrag laat zien of het juiste antwoord geeft. Maar het is eigenlijk onduidelijk wat er ‘goed’ is en waarom het dan goed is. Het is niet concreet. Je zou in plaats van ‘goed zo’ kunnen zeggen: ‘wat knap dat jullie samen het spel opruimen!’

Tips

  • Geef complimenten op de inzet of het gedrag van het kind
  • Geef concreet aan wat het kind goed deed
  • Benoem het verband tussen de inzet of de aanpak en het succes
  • Prijs de inzet, ook wanneer een taak niet lukt. Hierdoor laat je kinderen zien dat het gewaardeerd wordt dat zij een uitdaging aan gaan en dat het gaat om het proces, niet om het resultaat.

Rekenmodule Kinderopvang

Maandlasten berekenen

Bekijk het aanbod van Solidoe!

Baby's

0 - 2 jaar

Peuters

2 - 4 jaar

Kinderen

4 - 13 jaar

Overig

aanbod

Rondleiding

Wil je even binnenkijken, onze medewerkers ontmoeten en de sfeer proeven? Dat kan! We geven je graag een rondleiding op onze locatie.

We plannen deze rondleiding graag zodra er daadwerkelijk plek beschikbaar is, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Op onze kinderdagverblijflocaties Oostkroost, Haas, Legmeer en Dolfijn zijn op de meeste dagen direct kindplekken beschikbaar, zonder wachtlijst!

Werkwijze

Als organisatie voor kinderopvang denken we steeds na over onze rol in de opvoeding van de kinderen die aan ons toevertrouwd worden.

Missie

Iedereen de ruimte voor eigen wijze groei.

Visie

Solidoe wil de kinderopvang en het onderwijs transformeren tot één uitdagende en moderne (ontwikkel)omgeving voor het kind.

Blog
Blog: Waarom “goed zo” niet zo goed is
Lees meer
Blog
Internationale Dag van de Moedertaal
Lees meer
Overig nieuws
De nationale voorleesdagen 2025
Lees meer
Blog
Feestmaand!?
Lees meer
Blog
Week tegen de kindermishandeling
Lees meer
Blog
Week van de mediawijsheid
Lees meer